dinsdag 22 januari 2013

De vlinder

"Maar ik heb niet langer hinder
van jaloers zijn op een vlinder."

Boudewijn de Groot


Uiteraard, water is water en een zwembad is een zwembad. Maar als ik via de Spiridon Louis Ring uitkom op de Coubertin Platz gaat er toch wel wat door me heen. Links van me het Olympisch Stadion. Recht voor me "Die Olympia Schwimhalle". Ik krijg Gänsehaut en niet alleen omdat het min acht buiten is.

Als ik de megalomane zwemtempel binnenloop denk ik aan Mark Spitz. Zeven keer goud. Hier in München in 1972. Vanaf de kassa bij de ingang kan ik het bad al zien. Daar in baan vier heeft een legende gezwommen. Het Kanon. De Vlinder. 

"Servus, einmal schwimmen bitte."
"Vier Euro zwanzig, bitte."
"Bitte schön."
"Danke schön."

Enkele ogenblikken later, nadat ik mij heb omgekleed en twee maal vijftig cent in de Mars-automaat heb gewisseld voor een euro voor een kluisje, stiefel ik met mijn zwembadpas naar baan vier. Echt wel! 

Daar begint mijn vaste ritueel. Ik spuug in mijn zwembril, wrijf het speeksel uit over de glazen, spoel de bril af met zwembadwater en zet hem op. Ik snoer het touwtje van mijn speedo aan. Ik zwaai een keer of drie met mijn armen bij wijze van stretching en ben klaar om te zwemmen. Voor ik het water induik denk ik nog even aan de Snor. Dit is het water van het Kanon en ik ga vandaag knallen.






Plons, daar ga ik, het zwembad in voor mijn eerste "olympische zwemtraining". Als ik mij afzet van de kant en voor de show een vlinderkick maak, gevolgd door twee vlinderslagen, gaat er een buitengewone sensatie door mijn lichaam. Alweer Gänsehaut, maar nu wel gewoon omdat het water stervenskoud is. 

Na een warming-up van vijfhonderd meter, spreek ik met mezelf af dat ik vandaag nog twee kilometer zal zwemmen. Dus ik zwem naar de overkant en weer terug. En naar de overkant en weer terug... 

Na ongeveer dertienhonderd meter is het spirituele er wel van af. Ik ben moe en zwem net zo als ik altijd zwem: niet al te best. Olympisch water is ook maar gewoon water zeg ik tegen mezelf. En een olympisch zwembad is ook maar een zwembad. Uiteraard. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten