dinsdag 8 januari 2013

Helaas pindakaas

Een aantal maanden geleden schreef ik dat ik acuut gestopt was met het eten van broodjes pindakaas. Ik was me aan het voorbereiden op de Berenloop en de gedachte dat ik wat sneller zou lopen als ik wat minder pindakaas mee zou hoeven te slepen naar de finish was er één die mij wel aansprak. In plaats van een dikke bruine laag onverzadigde en verzadigde vetten op mijn boterham, smeerde ik appelstroop of honing op mijn bammetjes en ondertussen deed ik net alsof ik ook dat lekker vond.

De ban op pindakaas is sinds enige tijd geschiedenis. Ik wil wel zonder pindakaas, maar ik kan niet zonder pindakaas. U kent vast wel van die tekenfilms waarin de hoofdfiguur een engeltje op zijn ene schouder heeft zitten en een duiveltje op de andere. Nou, die zitten er dus elke ochtend aan de ontbijttafel bij mij ook. Drie keer raden wie er elke ochtend wint:

Engel: "Richard, wat dacht je van een heerlijke boterham met honing?"

Duivel: "Ha honing, wie is er niet groot mee geworden? Hahahaha, pindakaas!"

Engel: "Richard, wees een beetje streng voor jezelf. Je zult over een half jaar zo lichtvoetig zijn als Legolas. Je gaat Pr's verbeteren. Je zult trots op jezelf zijn als je in Frankfurt over de eindstreep komt." "Bovendien, je wilt toch geen boer worden; en ook geen schaatser."

Duivel: "Duh, probeer je leuk te doen, broer? Joop Zoetemelk heeft de tour ook niet alleen maar op doping gewonnen. Daar had hij echt wel ook pindakaas voor nodig!"

Engel: "Nou, nou, nou, wat is dat voor een aantijging? Zoiets kun je toch niet zeggen?"

Duivel: "Bla bla bla, wie probeert hier nou lollig te doen?"

Engel: "Ik probeer alleen op een ludieke manier het gezonde verstand aan te spreken."

Duivel: "Tuurlijk joh, en Pietertje Pietertje was sneller dan het licht gaan zwemmen als 'ie naar jou had geluisterd. Opzouten. Richard, smeren die hap."

Engel: "Richard, weet je het zeker? Je kan echt wel zonder."

Duivel: "Tssss, je kan zelf zonder mejonguh. Stel je niet aan man. Michael Phelps eet drie pizza's op een dag. Henk Angenent wint de Elfstedentocht op een bord babi pangang. En Richard doet een Ironman op een broodje pindakaas."

Pindakaas dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten